Esti aici
Acasa > Evenimente > EXCLUSIV. Coalitia PSD-ALDE, noi cedari in fata UDMR pentru oficializarea limbii maghiare si autonomia teritoriala pe criterii etnice

EXCLUSIV. Coalitia PSD-ALDE, noi cedari in fata UDMR pentru oficializarea limbii maghiare si autonomia teritoriala pe criterii etnice

Proiectul de lege privind Codul administrativ al Romaniei, adoptat luni, 11 iunie a.c., de Senat, contine o serie de prevederi care avantajeaza actiunile UDMR in favoarea autonomiei teritoriale pe criterii etnice a asa-zisului tinut secuiesc. La propunerea UDMR, rolul prefectului in teritoriu este diluat si se creaza conditii suplimentare pentru oficializarea limbii maghiare in administratia publica. In forma adoptata la Senat, Codul administrativ al Romaniei oficializeaza limba maghiara pe usa din dos si descurajeaza utilizarea limbii oficiale de stat in administratia publica.

Proiectul legislativ privind Codul administrativ al Romaniei, care a fost adoptat de Senat cu votul PSD, ALDE si UDMR, contine unele prevederi care incurajeaza actiunile UDMR in realizarea mult visatei autonomii teritoriale pe criterii etnice a asa-zisului tinut secuiesc. La propunerea UDMR, au fost adoptate o serie intreaga de amendamente la proiectul initial care vor dilua rolul prefectului in teritoriu si vor defini si mai mult cadrul legal pentru oficializarea limbii maghiare in administratia publica a statului roman. Daca nu poate fi eliminat, la propunerea UDMR prefectului i-a fost luate atributii foarte importante in desfasurarea activitatii

Este deja de notorietate faptul ca UDMR a actionat in mod consecvent pentru eliminarea functiei prefectului din sistemul administrativ romanesc. Interesul formatiunii maghiare este acela de a elimina orice control al Bucurestiului in teritoriu, pentru a putea actiona astfel in mod nestingherit pentru realizarea autonomiei teritoriale pe criterii etnice a asa-zisului tinut secuiesc ca prim pas catre indepedenta Transilvaniei. Spre exemplu, la solicitarea UDMR, fostul premier Victor Ponta a schimbat nu mai putin de trei prefecti in judetul Covasna (detalii aici). Singura vina a acestora a fost aceea ca sunt romani si ca au aplicat legea si prevederile Constitutiei Romaniei.

CIteste si: Mesaj PSD Raspandit Pe Facebook: „Simona Halep A Fost Huiduita De 20.000 De Oameni. Simona Nu Merita Asta”

Pentru ca nu poate inca sa elimine complet functia prefectului din sistemul administrativ romanesc, UDMR a adus o serie de amendamente Codului administrativ adoptat luni de Senat. Aceste amendamente dilueaza foarte mult din rolul prefectului in teritoriu si ii ia o serie de parghii legale prin care putea verifica activitatea alesilor locali in teritoriu.

Spre exemplu, la propunerea UDMR din forma initiala a textului proiectului a fost eliminat art. 89 care prevedea faptul ca „Prefectul poate verifica masurile intreprinse de primar sau de presedintele consiliului judetean in calitatea lor de reprezentanti ai statului in unitatea administrativ-teritoriala si poate sesiza organele competente in vederea stabilirii masurilor necesare, in conditiile legii”. Aceasta prevedere legala se regaseste acum in Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului si cel mai probabil urmeaza sa fie abrogata. UDMR are tot interesul ca prefectul sa nu mai verifice, spre exemplu, legalitatea organizarii unor referendumuri locale privind autonomia teritoriala pe criterii etnice a asa-zisului tinut secuiesc, asa cum s-a intamplat in trecut (detalii aici).

Este eliminat avizul de legalitate al secretarului UAT pentru dezbaterea proiectelor consiliilor locale

Potrivit formei adoptate la Senat, la propunerea UDMR a fost eliminat avizul de legalitate al secretarului unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale necesar in prezent pentru fiecare proiect de hotarare inscris pe ordinea de zi a sedintei consiliului local supus dezbaterii. Avizul de legalitate al secretarului UAT era un prim filtru care viza legalitatea unor hotarari emise de consiliile locale si judetene. Secretarii UAT sunt absolventi de drept iar UDMR elimina astfel situatiile in care secretarul UAT este un om de buna credinta care s-ar putea opune unei ilegalitati initiate de un consiliu local sau judetean controlat de UDMR sau un etnic roman care apara Constitutia Romaniei si legile in vigoare in dauna unor ilegalitati initiate de UDMR.

Citeste si: Liviule, Inchide Granitele, Ca Venim Sa Facem Curatenie! #Diasporaacasa

Codul administrativ adoptat la Senat oficializeaza limba maghiara pe usa din dos

In privinta utilizarii limbii maghiare in administratia publica, proiectul Codului administrativ adoptat la Senat, oficializeaza limba maghiara in prefecturi si serviciile publice deconcentrate. Desi fac parte din administratia publica centrala a statului, prefecturile si deconcentratele vor fi obligate sa permita utilizarea limbii maghiare.

In prezent, cetatenii apartinand minoritatilor nationale pot utiliza limba materna doar in raportul cu autoritatile administratiei publice locale, institutiile publice aflate in subordinea acestora, organismele prestatoare de servicii publice si de utilitate publica de interes local sau judetean. Noutatea adusa de prezenta modificare legislativa vine din adoptatea art. 132 care prevede faptul ca „In unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, in care cetatenii apartinand minoritatilor nationale au o pondere de peste 20% din numarul locuitorilor, autoritatile administratiei publice locale, institutiile publice aflate in subordinea acestora, organismele prestatoare de servicii publice si de utilitate publica de interes local sau judetean, precum siprefecturile, serviciile publice deconcentrate, au obligatia sa asigure in raporturile cu acestia, folosirea limbii minoritatii nationale respective, in conformitate cu prevederile Constitutiei, ale prezentului Cod si ale tratatelor internationale la care Romania este parte”.

Astfel, prefecturile si serviciile publice deconcentrate vor fi obligate acum sa asigure cetatenilor apartinand unei minoritati nationale dreptul de a utiliza limba materna in institutiile publice ale administratiei publice centrale. Practic, in conditiile prezentului proiect adoptat de Senat, limba oficiala de stat va fi dublata la nivelul administratiei publice centrale a statului de alte limbi, in speta limba maghiara, care va avea de jure acelasi statut cu limba oficiala de stat. De vreme ce limba maghiara va putea fi utilizata in institutiile administratiei publice centrale, e doar o chestiune de timp pana cand limba maghiara va putea fi utilizata in ministere, agentii etc. ca limba oficiala de stat.

Mai mult decat atat, tot la propunerea UDMR se elimina pragul procentului de 20% a ponderii minoritatii pentru utilizarea limbii maghiare in prefecturi si serviciile publice deconcentrate. La art. 132 alin. 2 forma adoptata la Senat prevede faptul ca „Autoritatile si institutiile publice, precum si celelalte entitati juridice prevazute la alin.(1), prin hotararea organelor lor deliberative sau de conducere pot decide asigurarea folosirii limbii minoritatilor nationale in unitatile administrativ-teritoriale in care cetatenii apartinand minoritatilor nationale nu ating ponderea prevazuta la alin(1)”. Practic, spre exemplu, daca un prefect sau un sef de serviciu deconcentrat UDMR este numit intr-un judet unde sunt 5% etnici maghiari el poate decide sa permita utilizarea limbii maghiare in institutie chiar daca pragul de 20% nu este atins. UDMR a mai incercat sa obtina legiferarea acestei prevederi si anul trecut cand a incercat sa modifice Legea 215/2001 a administratiei publice locale (detalii aici).

Citeste si: Lia Olguta Vsilescu, Tir De Vorbe Ofensatoare La Adresa Presedintelui Inca In Functie, Klaus Iohannis

Daca va fi adoptata si la Camera Deputatilor in prezenta forma, prezenta modificare legislativa va constitui baza lagala a oficializarii limbii maghiare in Romania, de vreme ce limba maghiara va avea acelasi statut cu limba oficiala de stat, limba romana, in interiorul aparatului administrativ central al statului roman.

La propunerea UDMR a fost adoptat amendamentul care modifica art. 139 din Codul administrativ si introduce notiunea de „etnie” ca baza a unitatii administrativ teritoriale: „Judetul este unitatea administrativ-teritoriala alcatuita din comune, orase si, dupa caz, municipii in functie de conditiile geografice, economice, sociale, etnice si de legaturile culturale si traditionale ale populatiei, declarat ca atare prin lege”. Se pun astfel bazele legale ale autonomiei teritoriale pe criterii etnice a asa-zisului tinut secuiesc.

Citeste si: Punctul Pe I, Pus De Irina Onescu: „La Un Moment Dat Toti Se Vor Intoarce”!

sursa

One thought on “EXCLUSIV. Coalitia PSD-ALDE, noi cedari in fata UDMR pentru oficializarea limbii maghiare si autonomia teritoriala pe criterii etnice

Lasă un răspuns

Top